SEMUA
sedia maklum, wanita yang haid tidak dibenarkan masuk ke dalam masjid.
Bagaimanapun, terdapat juga wanita yang tidak mengendahkan saranan tersebut
terutamanya ketika ingin menyaksikan majlis akad nikah dengan alasan darah haid
tinggal sedikit dan hampir kering. Harap ustaz dapat berikan penjelasan.
JAWAPAN:
HUKUM
yang dipegang oleh kebanyakan ulama seperti Imam Abu Hanifah, Imam Syafie, Imam
Malik dan Imam Ahmad bin Hanbal adalah haram bagi wanita haid duduk di dalam
masjid.
Pendapat
yang mengharuskan pula ialah Imam Dawud Zahiri, Imam Muzani dan Ibn Hazim
Zahiri. Dalil mereka yang mengharamkan berdasarkan dua hadis Nabi SAW:
Pertama,
hadis Aisyah RA yang maksudnya: Nabi SAW datang ke Masjid Nabawi. Ketika itu
muka pintu rumah para sahabat Nabi bersambungan dengan Masjid Nabawi.
Baginda
lantas bersabda: "Palingkan rumah-rumah kamu ke arah lain daripada
masjid."
Kemudian
baginda memasuki masjid. Orang ramai belum mengambil apa-apa tindakan pun
kerana mengharapkan agar turun kepada mereka kelonggaran.
Setelah
itu baginda keluar bertemu mereka. Baginda lantas bersabda lagi:
"Palingkan rumah-rumah kamu ke arah lain daripada masjid kerana
sesungguhnya aku tidak menghalalkan masjid ini untuk perempuan haid dan orang
yang berjunub." (Riwayat Abu Dawud RA).
Hadis
yang kedua pula daripada Ummu Salamah RA yang maksudnya: Baginda SAW masuk ke
pintu gerbang masjid lalu menyeru dengan suara yang lantang: "Sesungguhnya
masjid ini tidak halal untuk perempuan haid dan orang yang berjunub."
(Riwayat Ibnu Majjah RA).
Kedua-dua
hadis tersebut menunjukkan bahawa perempuan haid dan orang yang berjunub lelaki
atau perempuan tidak boleh duduk di dalam masjid.
Ada
pun melintasinya, kebanyakan ulama mengharuskan dengan dua syarat iaitu ada
keperluan tertentu dan kedua diyakini masjid tidak dikotori dengan najis darah
haid.
WANITA yang sedang haid tidak seharusnya menghadiri majlis akad
nikah yang biasa dibuat di ruang solat masjid. - Gambar hiasan
Adapun
berdasarkan firman Allah dalam surah an-Nisa' ayat 4 yang maksudnya:
"(Jangan pula hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub melainkan
orang yang melintasinya."
Ada
pun dalil-dalil yang mengharuskan adalah pendapat yang mengatakan bahawa hadis
daripada Aisyah dan Ummu Salamah tadi adalah lemah.
Dengan
itu tiada dalil yang kuat yang boleh mengharamkannya.
Rentetan
itu, hukum duduk di dalam masjid adalah kembali kepada hukum asal iaitu harus.
Hujah
yang mengatakan bahawa hadis daripada Aisyah dan Ummu Salamah lemah telah
dibantah oleh para ulama kemudian, antaranya Imam Syaukani.
Bagi
beliau kedua-dua hadis itu berstatus hasan atau sahih, jadi kedua-duanya boleh
dijadikan hujah dalam hukum.
Merujuk
kepada soalan di atas, wanita haid yang ingin menuntut ilmu di masjid tidak
boleh duduk di dalam masjid.
Namun,
mereka boleh berada di tempat yang tidak dikhususkan untuk solat seperti dewan
kuliah yang tidak dijadikan tempat solat, tempat rehat di tingkat bawah masjid,
tempat berwuduk dan kawasan persekitaran masjid.
Sekiranya
ada yang ingin berpegang dengan pendapat kedua, iaitu yang mengharuskan,
mudah-mudahan itulah antara rahmat keluasan fiqh dan perbezaan pendapat dalam
fiqh Islam yang dikurniakan oleh Allah ke atas umat Nabi Muhammad.
No comments:
Post a Comment