Saturday, September 1, 2012

Tiga Anak Pengsan Semasa Urus Jenazah Bapa

PERISTIWA yang ingin saya ceritakan adalah mengenai satu
      jenazah yang  bagi saya cukup aneh. Darah tak putus-putus
      keluar daripada seluruh  tubuhnya. Tak tahulah kenapa... tapi
      dari sejak Allahyarham meninggal  dunia, darah tak
      berhenti-henti keluar.


        Allahyarham ini meninggalnya kerana sakit, bukan sebab
      kemalangan.  Doktor pun mengesahkan tidak ada penyakit yang
      boleh sebabkan jenazah  berdarah macam itu sekali. Apakah yang
      berlaku kepada Allahyarham?


        Peristiwa tersebut berlaku beberapa tahun lalu di sebuah tempat
      di  Selangor. Tapi maaflah, nama orang dan nama tempat kejadian
      tak dapat  saya ceritakan ialah Allahyarham ini adalah seorang
      lelaki, meninggal  ketika berumur 50-an atau 60-an tahun dan
      semasa hidupnya,
        Allahyarham bolehlah kita golongkan sebagai orang kaya. Dia
      pegawai  kerajaan dan pernah menjadi penolong pengarah agensi
      tempat dia  bekerja.


        Allahyarham ini ada beberapa orang anak. Beliau meninggal dunia
      di rumahnya pada pukul 8.30 malam kerana sakit biasa.Tapi saya
      diberitahu doktor pun tak tahu apa penyakit yang dihadapinya.


        Tapi yang menimbulkan pertanyaan dan keinsafan ialah apabila
      Allahyarham habis saja nazak dan lepas itu menghembuskan
      nafasnya  yang terakhir, tiba-tiba saja darah mula keluar
      daripada seluruh  tubuhnya, khususnya dari liang-liang dan
      rongga-rongga. ..dari mulut,  telinga, hidung, mata, celah-celah
      bulu roma dan celah-celah kuku.  Mula-mula sedikit, tapi makin
      lama makin banyak sampai mayat itu  dipenuhi darah. Darah itu
      pun tak putus-putus keluar. Cukup

      mengerikan.. .dan menyedihkan.


        Apabila tengok mayat ayahnya itu lain macam, anak Allahyarham
      pergi  ke rumah saya. Masa itu kira-kira pukul 11.00 malam.
      Kebetulan pula  anak Allahyarham itu murid saya yang memang
      saya kenal sangat.


        Dalam keadaan yang sedih bercampur panik dia berkata, "Ustaz,
      ayah  saya meninggal dunia. Ustaz boleh tolong tak?"


        Saya kata, "Boleh, tapi kenapa pula? Ada masalah ke?"


        "Mayat ayat saya ni agak lain sikitlah ustaz. Saya minta
      sangatlah  ustaz dapat tolong kami," kata anak Allahyarham
      tadi. Bagaimanapun  dia tidak ceritakan pada saya apa yang
      terjadi pada mayat ayahnya  itu.


        Saya pun pergi ke rumahnya. Apabila sampai di rumahnya baru dia
      ceritakan apa yang sebenarnya berlaku. Saya naik ke atas rumah
      dan  terus pergi ke tempat Allahyarham diletakkan dan...
      masya-Allah, saya  tengok darah sudah penuh di seluruh badan
      Allahyarham. Baunya pun  semakin hanyir. Busuk. Dan busuknya
      pun lain dari yang lain...sukar  untuk saya gambarkan hinggakan
      kemenyan yang dibakar dan bau-bauan  pun tak boleh mengurangkan
      bau busuk mayat itu.


        Apabila saya pandang wajah Allahyarham, saya lihat ia seperti
      dalam  keadaan cemas, takut... langsung tidak ada tanda-tanda
      kejernihan dan  nur di wajahnya. Apa yang sebenarnya dialami
      dan dirasai oleh  Allahyarham ketika itu wallahuaklam. Allah
      yang lebih mengetahui.


        Maha suci Allah, mayat ini cukup pelik sebab baru dua jam lebih
      dia  meninggal tapi begitu aib sekali keadaannya. Dalam hati
      saya berdoa  dan beristighfar supaya saya dapat uruskannya
      dengan cara terbaik dan  tidak berlaku lagi sesuatu yang
      mengaibkan Allahyarham.


        Saya pelawa beberapa orang kawan untuk uruskan jenazah tadi.
      Kami  ambil kapas dan tutup mulut, hidung, mata, telinga dan
      rongga-rongga  besar pada mayat. Tapi Allah itu Maha Berkuasa,
      kapas itu tidak mampu  menahan darah yang keluar.


        Apabila dicabut kapas yang sudah basah dengan darah utuk
      diganti  dengan kapas yang lain, darah meleleh keluar dari
      rongga-rongga tadi.  Menjejes hingga kain dan tikar tempat kami
      baringkan mayat itu  menjadi merah. Tidak tahulah berapa banyak
      kapas yang kami gunakan,  tapi tak berkesan.


        Allah jua yang menentukan. Tidak cukup dengan darah, tambah
        menyedihkan saya ialah muka dan kulit di seluruh tubuh
      Allahyarham  tadi tiba-tiba menggerutu. Keluar satu bahan
      berlendir, menggerutu  macam cacar yang berbonjol-bonjol di
      muka dan badannya.


        Bonjol-bonjol kecil itu seperti bernanah dan busuk baunya.
      Makin lama  bonjol-bonjol itu makin banyak hingga tidak
      keterlaluan kalau saya  katakan di sini iaitu wajah jenazah
      tersebut sudah tidak menyerupai  wajah manusia lagi.


        Melihat keadaan mayat yang sebegitu rupa, saya pun katakan
      kepada  semua kaum keluarga Allahyarham dan pembantu saya,
      "Kita mesti  kebumikan jenazah ini malam ini juga." Mereka
      bersetuju. Selain  daripada dua orang pembantu, tiga orang anak
      Allahyarham juga  menolong saya menguruskan jenazah bapanya.
      Tapi sedih, seorang demi  seorang anak Allahyarham itu pengsan
      kerana tidak sanggup melihat  keadaan mayat bapa mereka itu.
      Akhirnya tinggallah saya dengan dua  pembantu saya tadi.


        Bagi mengelakkan tohmahan orang dan tak mahu kain kapan menjadi
      merah, saya ambil keputusan untuk membalut Allahyarham dengan
      plastik...plastik alas meja yang berwarna putih. Selepas itu
      barulah  kami balut mayat tadi seperti biasa dengan kain putih.
      Mengikut  syarak, mayat tidak digalakkan dikebumi malam-malam.
      Tapi dalam  keadaan darurat seperti itu saya tidak boleh tunggu
      lama-lama.  Kebetulan pula kawasan perkuburan terletak tidak
      jauh dari rumah  Allahyarham, kira-kira dua kilometer sahaja,
      jadi kami cari lampu dan  spotlight. Dalam waktu dinihari yang
      gelap dan sejuk itu kami suluh  jalan dan kawasan kubur
      Allahyarham. Kami mula kebumikan Allahyarham  itu kira-kira
      pukul 1.30 pagi.


         Sampai saja ke kuburnya , berlaku sekali lagi peristiwa aneh,
      yang  amat mengharukan. Kuburnya dipenuhi air! Air itu macam
      air biasa tapi  tak putus-putus keluar dari celah bumi. Ini
      memang aneh sebab hari  itu tidak hujan. Kalau hendak dikatakan
      kawasan kubur itu rendah,  lembah.. tak juga sebab sudah banyak
      kubur di situ tapi tak pernah  pula terjadi macam ini.
      Memandangkan orang ramai sudah mula kecoh,  kami ambil
      keputusan mengebumikan juga mayat itu dalam keadaan ia
      ditenggelami air.


        Menyedihkan. Apabila mayat mencecah saja ke air, maka air itu
      bertukar menjadi merah kerana bercampur dengan darah. Hanyir,
      busuk....susah saya nak cakap macam mana baunya ketika itu.
      Makin  lama warna air itu makin merah. Mujur waktu itu tengah
      dinihari,  orang yang datang ke kubur tak nampak sangat. Kalau
      siang...


        Kami pun benamkan jenazah tadi, endal betul-betul dan kemudian
      tutup  dengan papan. Kami buat betul-betul supaya jenazah tidak
      terlungkup.  selepas selesai semuanya. kubur pun dikambus.
      Selesai ditalkinkan,  saya dan semua yang menghantar
      Allahyarham ke kubur kembali semula ke  rumah masing-masing dan
      saya menenangkan keluarga Allahyarham yang  bersedih.


        Entah apa kesalahan yang telah Allahyarham lakukan saya tak
      tahulah.  Yang tahu cuma Allah dan Allahyarham. Bagaimanapun
      saya yakin ia  adalah balasan Allah kepada Allahyarham. Bagi
      saya ini satu iktibar.  Saya tidak mengatakan Allahyarham telah
      melakukan sesuatu kesalahan  besar tapi bagi saya, darah ini
      mempunyai tiga kaitan dan mungkin apa  yang berlaku pada
      Allahyarham ada kaitan dengan salah satu
        daripadanya. Saya kata mungkin...bukan menuduh.


        PERTAMA, janganlah sekali-kali kita membunuh orang.Membunuh
      pula  banyak caranya. Saya bukan kata Allahyarham ada membunuh
      orang tapi  perlu diingat darah itu mahal harganya.


        KEDUA, ia mungkin ada kaitan dengan makanan dan minuman.
      Janganlah  kita memakan makanan dan minuman yang haram sebab ia
      menjadi sumber  darah yang mengalir dalam tubuh kita ini.
      Jauhkanlah diri daripada  rasuah, makan harta anak yatim atau
      duit masjid, harta pusaka dan  sebagainya yang bukan milik
      kita.


        KETIGA, hormatilah darah. Kalau ada darah di rumah atau di
      jalan raya  akibat kemalangan, bersihkan;ah dengan air. Bagi
      perempuan, ingin  saya ingatkan. Cucilah tuala wanita (semasa
      haid dan nifas) selepas  anda menggunakannya. Bersihkan darah
      dengan air bersih baru dibuang  tuala itu. Jangan buang begitu
      saja selagi masih ada darah kotor yang  melekat pada tuala itu.
      Walaupun darah itu kotor, tapi ia juga  makhluk Tuhan yang
      perlu dihormati.


        Renungkanlah diri kita dan jadikanlah kisah ini sebagai
      iktibar.  Ingatlah, suatu hari nanti kita juga kan menghadap
      Allah S.W.T.  Berdoalah supaya perkara-perkara aib macam ini
      tidak terjadi pada  kita.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive