Saturday, September 1, 2012

Tunjukkan dimana Tuhan!

Ada seorang pemuda yang lama sekolah di luar negeri, kembali
> > > ke tanah air. Sesampainya di rumah ia meminta kepada orang
> > > tuanya untuk mencari seorang guru agama, kiyai atau sesiapa
> > > sahaja yang boleh menjawab 3 pertanyaannya.
> > >
> > > Akhirnya orang tua pemuda itu mendapatkan orang tersebut,
> > > seorang kiyai.
> > >
> > > Pemuda: Anda siapa? Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-
> > > pertanyaan saya?
> > > Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab
> > > pertanyaan anda.
> > > Pemuda: Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang
> > > pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.
> > > Kiyai : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.
> > > Pemuda: Saya ada 3 pertanyaan:-
> > >
> > > 1. Kalau memang Tuhan itu ada, tunjukan wujud Tuhan kepada saya
> > > 2. Apakah yang dinamakan takdir
> > > 3. Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukan ke neraka
> > > yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab
> > > mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan  tidak pernah
> > > berfikir sejauh itu?
> > >
> > > Tiba-tiba kyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras.
> > >
> > > Pemuda (sambil menahan sakit): Kenapa anda marah kepada saya?
> > > Kiyai : Saya tidak marah...Tamparan itu adalah jawaban saya
> > > atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.
> > > Pemuda: Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.
> > > Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
> > > Pemuda: Tentu saja saya merasakan sakit.
> > > Kiyai : Jadi anda percaya bahwa sakit itu ada?
> > > Pemuda: Ya!
> > > Kiyai : Tunjukan pada saya wujud sakit itu!
> > > Pemuda: Saya tidak boleh.
> > > Kiyai : Itulah jawaban pertanyaan pertama...kita semua merasakan
> > > kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.
> > > Kiyai : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?
> > > Pemuda: Tidak.
> > > Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima sebuah
> > > tamparan dari saya hari ini?
> > > Pemuda: Tidak.
> > > Kiyai : Itulah yang dinamakan takdir.
> > > Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar
> > > anda?
> > > Pemuda: Kulit.
> > > Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?
> > > Pemuda: Kulit.
> > > Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?
> > > Pemuda: Sakit.
> > > Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat
> > > dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat
> > > yang menyakitkan untuk syaitan.
> > >
> > > Kawan kawan, sekarang anda mempunyai dua pilihan:
> > > 1.    Biarkan E-mail ini tetap dalam mailbox anda (..dan kena
> > > pulak tamparan dari 'u know who')
> > > 2.    Forward E-mail ini kepada orang yang anda kenali dan Insya
> > > Allah keredhaan Allah akan dianugerahkan kepada setiap orang
> > > yang anda kirimi.
> > >
> > > Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive